Internetbureau vs marketingbureau

Waarom u een internetbureau boven een marketingbureau moet kiezen

Er is een overvloed aan bedrijven die webdesign- en ontwikkelingsdiensten aanbieden. Het is gemakkelijk om te verdwalen in de jungle van internetbureaus en marketingbureaus. Welke kiest u? Wat moet u zoeken in uw toekomstige internetbureau?

De benadering van web ontwikkeling door marketeers

De meeste marketingbureaus behandelen websites als een kostenpost. Tegenwoordig zijn websites het middelpunt van veel bedrijven en die kunnen zich zo’n aanpak niet veroorloven. Er is een grote kans dat u het idee en de eisen voorlegt aan iemand zonder ervaring in webdesign. Vervolgens zal die persoon contact opnemen met een ontwikkelaar buiten zijn marketingbureau… Ik denk dat u al ziet waar dit naartoe gaat. En daar houdt het niet op. We krijgen vragen van klanten met kapotte websites die niet worden bijgewerkt. Een door een marketingbureau uitbestede site krijgt slechts een paar iteraties voordat hij het eindproduct wordt. Onderhoud is er bijna niet of in het beste geval moet je zelf je website in de gaten houden en om reparaties vragen. Zo zou het niet moeten zijn.

Het verschil tussen een internetbureau en een marketingbureau

Voor een marketingbureau is uw website vaak een van de minst belangrijke instrumenten. Een internetbureau daarentegen levert het volledige product. Zij beginnen met de inhoud en het ontwerp van uw website, ontwikkelen vervolgens de eerste vorm van de site en onderhouden deze om het volledige potentieel ervan te realiseren zolang als nodig is. Lees hier meer over het verschil tussen een internetbureau en een marketingbureau

Inhoud creëren

Als er één ding is dat we kunnen omschrijven als het fundament van uw website, dan is het wel de inhoud. Ontwikkelaars zien dit aspect vaak volledig over het hoofd. Inhoud maakt uw site. Als u de gebruikersomgeving ontwerpt zonder eerst de inhoud voor te bereiden, zal dat later veel problemen opleveren. De kans is groot dat u delen van uw website opnieuw moet ontwerpen omdat u zich realiseert dat de omgeving niet goed werkt met uw inhoud. De gevolgen? Hogere kosten, vertragingen, of wat erger is, live gaan met een half afgewerkte site vol “Lorem Ipsum” voorbeeldteksten. Een ervaren internetbureau zorgt ervoor dat de inhoud gepolijst is voordat ze het over het ontwerp hebben.

De website ontwerpen

Als u het type en het volume van uw inhoud kent, wordt het ontwerpen veel gemakkelijker. Als u de beste website ontwerpt en uw inhoud past niet, moet u ofwel een compromis sluiten over de kwaliteit van uw inhoud, ofwel, zoals hierboven vermeld, uw site volledig herontwerpen.

Wanneer u met een internetbureau werkt, legt u uw eisen voor aan een ervaren webdesigner. Door uw ontwerp door te nemen met iemand die de goede praktijken van het webdesign kent, zal het proces soepeler verlopen en resulteren in een beter product. Die persoon weet heel goed hoe bezoekers met uw site omgaan en zal u begeleiden naar de juiste balans tussen uw eisen en de beste praktijken.

Als u een marketingbureau inhuurt dat geen in-house webdesigners heeft, zult u op dat gebied niet veel hulp krijgen. Uw ideeën en eisen zullen worden doorgegeven aan een uitbestede ontwikkelaar. Dat kost veel middelen en vaak bent u toch niet tevreden met de uiteindelijke versie. Dit kan zo’n grote impact hebben op hoe mensen uw merk waarnemen dat geen enkele marketingcampagne u er nog bovenop helpt.

Web ontwikkeling

De code achter uw website is de kern ervan. Als een bureau uw ontwikkelaar uitbesteedt, kunt u weinig doen om zijn bekwaamheid te garanderen. Met de democratisering van het internet is de toegang tot “web ontwikkeling” drastisch gedaald. Bijna iedereen kan leren om platforms als Wix, Squarespace of WordPress te gebruiken om een functionerende website te bouwen.

Een marketingbureau zal vaak een klein deel van zijn middelen aan de site besteden. Minder middelen zal mogelijk leiden tot de onderstaande problemen:

  • Een goedkopere hosting die uw laadtijden en uptime zal beïnvloeden
  • Minder testen, wat leidt tot een slechte gebruikerservaring
  • Ongeoptimaliseerde code zal uw website vertragen
  • Een slecht reagerende website die niet op alle apparaten correct wordt weergegeven.

Opnieuw leidt dit tot hogere kosten en vertragingen in de levering van een volledig product, alleen deze keer stijgen de kosten exponentieel. Het repareren van een slecht ontwikkelde site kan meer kosten dan het vanaf de grond opbouwen ervan.

Lees hier hoe u de beste internetbureau voor uw bedrijf kiest